Selecteer zoekwijze
  • Website
  • Web
Search

Veel gestelde bijles / RT vragen

Vraag: Mijn kind heeft leerproblemen, wat voor hulp is er te krijgen?

Veel kinderen hebben een periode extra aandacht en begeleiding nodig om (de kans op) leerproblemen of leerachterstanden te voorkomen of te beperken. Er zijn verschillende mogelijkheden om de leerproblemen van uw dochter of zoon goed in kaart te brengen en te komen tot een geschikte vorm van begeleiding. Het is in alle gevallen aan te bevelen om mogelijke leerproblemen te bespreken met de school en de leraar van uw kind.

Heeft u vragen over uw kind, maakt u zich zorgen? Bel gerust 06 123 384 62

Dyslexie onderzoek

Kinderen met een leesprobleem of dyslexie moeten extra oefenen en herhalen om het lezen en vaak ook spelling voldoende te leren, natuurlijk afhankelijk van de mate waarin een kind dyslectisch is. Het pre teachen van teksten laat kinderen ervaren dat extra oefenen resultaat oplevert. Teksten oefenen door voorlezen, samen lezen en vervolgens zelfstandig lezen geeft het kind steun en ook meer zekerheid. Dit kan door middel van RALFI lezen. De letters RALFI staat voor Repeated Assisted Level Feedback Interactie; dit is het meerdere keren lezen van een zelfde tekst en ervaren dat van deze herhaling verbetering plaats vindt. RALFI is een programma voor kinderen die het lezen grotendeels beheersen maar langdurig te traag blijven lezen. RALFI lezen is gericht op het verhogen van het leesniveau en vloeiend lezen. Er wordt gewerkt met teksten die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen. Teksten uit de Zo zit dat, Kidsweek, Mini informatie, Nieuwsbegrip of andere leuke teksten.

Hulp bij begrijpend lezen

Begrijpend lezen is een complex cognitief proces, waarbij een lezer continu schakelt tussen informatie in de tekst en zijn of haar eigen kennis. Voor begrijpend lezen heb je een behoorlijk aantal vaardigheden nodig, zoals vlot technisch kunnen lezen, beschikken over een voldoende woordenschat en ‘kennis van de wereld’ en het kunnen monitoren d.m.v. het toepassen van strategieën en het sturen van het eigen leesproces. Bij effectief begrijpend leesonderwijs staat het samen lezen en bespreken van teksten centraal. In interactie over een tekst ontwikkelen leerlingen de gewenste actieve leeshouding en hun monitorvaardigheden. Tegelijkertijd vindt via het lezen en bespreken van teksten uitbreiding van de taalvaardigheid en algemene kennisopbouw plaats. Zo ontstaat een cyclus waarbij leerlingen steeds langere en complexere teksten aankunnen en deze teksten ook op een steeds hoger niveau kunnen verwerken.

Hulp bij reken problemen of dyscalculie

Rekenproblemen hebben vaak te maken met de ontwikkelende reken- en probleemoplossende vaardigheden. Veel rekenproblemen verdwijnen met het toenemende inzicht van de rekenaar. Het is belangrijk om een som te kunnen koppelen aan een verhaal e.o. (vertaalcirkel). Andere rekenproblemen zijn na een nauwkeurige analyse en specifieke didactische begeleiding goed te behandelen. Hierbij is het belangrijk om ervan uit te gaan wat het kind al wel kan. Kinderen met dyscalculie hebben vaak meer oefening nodig omdat zij veel moeite hebben met het automatiseren en het zelf bedenken van strategieën bij rekenen. Kiezen van één oplossingsstrategie en eventueel steun d.m.v. een overzichtelijk somtype boekje of mijn weetboek, om op te kunnen zoeken hoe een bepaalde som opgelost moet worden, kan helpen. Voor elk kind met dyscalculie geldt weer een specifieke individuele aanpak. 

Mindmappen helpt uw kind ordenen

Mindmappen wordt gebruikt om creatieve processen te ondersteunen bij het leren en onthouden. Mindmappen is een handige manier om een samenvatting te kunnen geven van een stuk tekst of andere informatie. Door kinderen te leren mindmappen gaan zij bewuster om met informatie en leren ze de hoofdgedachte, bijzaken, oorzaak en gevolg, wie, wat waar, waarom en hoe goed te onderscheiden in een stuk tekst. 

Pre teaching geeft vooraf inzicht?

Pre teaching is een begeleidingsmethode waarbij lessen van school van te voren met de leerling worden doorgenomen. Op deze manier zal de leerling wanneer dezelfde stof in de klas aan de orde komt succes ervaringen op kunnen doen en bovendien zal zijn of haar instructietijd worden verlengd. Pre teaching zorgt er namelijk voor dat de leerling de leerstof tijdens de les beter in zich op kan nemen. Het werkt preventief en zorgt voor meer zelfvertrouwen bij de leerling. Pre teaching kan effectief zijn voor kinderen met faalangst en motivatie problemen. Het is bewezen dat pre teaching een goede manier is om schoolprestaties, waaronder ook motivatie, te verbeteren. Kinderen krijgen door pre teaching meer zelfvertrouwen en zijn meer betrokken bij de les omdat ze meer het gevoel hebben de leerstof aan te kunnen. 

Meervoudige intelligentie leert uw kind meerdere ingangen

Andere manieren van leren:
Intelligentie is de bekwaamheid om te leren en om te leren problemen op te lossen. Dit kan op verschillende manieren. Dit betekent dat je op sommige manieren meer intelligent bent dan op andere. Soms is het zinvol om meer inzicht te krijgen op welke manier een kind het liefst leert. Zo zei mijn dochter ooit eens: "Ik heb geen boeken nodig om te leren!" Zij bedoelde hiermee dat zij liever leert door te opdrachten samen te doen met andere kinderen.

Spannig voor de Cito? Cito training verminderd faalangst

Over het nut en de wenselijkheid van training voor de eindtoets wordt verschillend gedacht. Het CITO zelf is er geen voorstander van, met als voornaamste argument dat de toets alleen test wat op school is geleerd. Echter niet alle leerlingen hebben optimaal kunnen profiteren van het geboden onderwijs. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Er kan een periode van ziekte zijn geweest, een gezin is een of meerdere keren verhuisd, etc. Niet alle kinderen leren in het basisonderwijs genoeg om zich te kwalificeren voor het vervolgonderwijs van hun keuze. Met de Cito training kan uw kind vertrouwd raken met de manier van vragen stellen, schakelen tussen de diverse onderwerpen en het toepassen van verschillende oplossingsstrategieën, wat het zelfvertrouwen kan vergroten. Zit uw kind in groep 7 of 8 en maakt het aankomend jaar de Cito entreetoets of de CITO toets? Misschien kan uw kind dan extra training gebruiken. Uw kind oefent de verschillende onderdelen van de CITO toets; taal, studievaardigheden, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, spelling en werkwoordspelling. 

Woordenschat vergroten?

De grote invloed van woordenschat op begrijpend lezen is inmiddels in vele onderzoeken aangetoond. Daarbij werd duidelijk dat er ook een omgekeerde relatie is: de woordenschat kan zich ontwikkelen door het lezen van teksten. Vanaf groep 4/5/6 in het basisonderwijs doen zich dan ook grote verschillen voor in de woordenschatontwikkeling bij kinderen: goede lezers breiden hun woordenschat flink uit, terwijl de woordenschat van zwakkere lezers achterblijft. Woordenschat vergroten is hard oefenen om nieuwe woorden, spreekwoorden en gezegdes te leren.

Helpt BLOON oefenen? Wat is dit?

BLOON manier is een goede manier om het hele woord te leren onthouden en zo ook meer grip te krijgen op de spellingregels.

BLOON is een methode-onafhankelijke manier van oefenen met spelling. BLOON staat voor het bekijken van het woord, het lezen van het woord, het onthouden van het woord, het opschrijven van het woord en het nakijken van het woord. Veel kinderen schrijven een woord letter voor letter over en kijken meerdere keren tussendoor bij het opschrijven. Het woord wordt dan niet of onvoldoende onthouden.

 In de praktijk leer ik de kinderen de spellingregels a.dh.v de methode die zij  op de eigen basisschool gebruiken en oefenen we ondersteunend met BLOON.

Executieve functies

Vindt uw kind het moeilijk om de aandacht bij de les te houden gedurende een langere periode? Is taakgerichtheid, planning en /of overzicht houden moeilijk? Dit zijn functies die nodig zijn bij het verwerken (coördineren en organiseren) van nieuwe en complexe informatie. Met deze functies bepaalt een individu het doel van zijn of haar handelingen en gedrag, schakelt hij of zij afleidende factoren uit, plant hij de volgorde van handelingen, voert hij de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleert hij of zij het effect, waarbij hij ook rekening houdt met mogelijke toekomstige effecten. Ook bijsturing van gedrag en corrigeren van fouten hoort hierbij. Door kinderen te leren gebruik te maken van een stappenplan bij het leren of bij het begrijpend lezen kan je kinderen die concentratieproblemen hebben leren zichzelf in de aan stand te zetten. Dit is heel belangrijk bij het begrijpend lezen en ook begrijpend luisteren.

Overige vragen

Heeft u vragen over uw kind, maakt u zich zorgen? Bel mij gerust: 0612338462

Bijles - RT-er - Leerkracht

Remedial Teacher

Wel of geen bijles of RT?

Ouders of scholen die voor een kind advies of begeleiding willen, kunnen de hulp van RT praktijk Doorn - RT Leersum e.o inroepen. Bij RT Praktijk Doorn - Maarn kunt u terecht voor begeleiding voor de vakgebieden lezen, woordenschat, NLT2, begrijpend lezen, spelling, werkwoordspelling, schrijven en rekenen. Didactisch onderzoek en het bekijken van relevante schoolgegevens maken deel uit om een goed beeld te krijgen van het aangemelde kind. Is er een vermoeden dat uw kind dyslectisch is dan kan ik een dyslexie screeningstest afnemen. Hieruit blijkt of uw kind binnen een risicogebied valt. Mocht dit zo zijn dan moet er actie ondernomen worden tot afname van een dyslexie-onderzoek. Ik heb veel ervaring met het begeleiden van kinderen met dyslexie.

Bel de onderwijsleerspecialist